yaf

yaf
 
نویسندگان
لینک دوستان
لینکی ثبت نشده است
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که نه می توانیم آن را پیش بینی کنیم و نه می توانیم جلوی آن را بگیریم. بدین منظور در علم مهندسی مقاوم سازی ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با استفاده از کاشت میلگرد و مقاوم سازی ساختمان با FRP و همچنین سایر روش ها مقاوم سازی سازه های بتنی و فولادی انجام می گیرد.

هنگام وقوع زلزله به سازه شما نیرو هایی وارد می شود که اگر ساختمان نتواند در برابر این نیرو ها دوام بیاورد سازه شما دچار خرابی شده و تلفات جانی و مالی زیادی در پی خواهد داشت. سازه مقاوم در برابر زلزله دارای ستون های بیشتری است. زیرا ستون ها مقاومت ساختمان را بسیار افزایش می دهند. به همین دلیل مناطق باز خانه شما احتمالا در هنگام زلزله یکی از خطرناک ترین مناطق هستند. در اطراف ساختمان ها حداقل باید 3 ستون قرار داشته باشد.

فاصله این سازه ها از سازه مجاور 10 سانتی متر انخاب می شود و هرچه شکل سازه به چهار ضلعی نزدیک باشد مقاوم تر است. فراموش نکنید سازه هایی که با گل و خشت و آجر ساخته شده اند نمی توانند در مقابل زلزله دوام بیاورند. متاسفانه زلزله ای که چند سال پیش در شهر بم رخ داد به این دلیل که خانه ها اغلب از گل بود تلفات بسیار زیادی به دنبال داشت.

تهران از شهرهای زلزله خیز در کشور است که در کنار شهرهای بزرگ دیگر مانند استانبول، لس آنجلس، توکیو و جاکارتا پایتختی است که بیشتر از 10 میلیون جمعیت دارد و در معرض خطر زلزله قرار گرفته است. اما ساکنان این شهر چقدر خود را برای وقوع زلزله آماده کرده اند و برای مقاوم سازی ساختمان چه کارهایی انجام داده اند ؟ ساختمان های مقاوم در برابر زلزله چه ساختمان هایی هستند؟ هرچند در سال های اخیر شهرداری تهران و سازمان نوسازی اجرای طرح های مشارکتی برای نوسازی بافت فرسوده را شروع کرده است، اما این اقدامات کافی نیستند.

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که نه می توانیم آن را پیش بینی کنیم و نه می توانیم جلوی آن را بگیریم. بدین منظور در علم مهندسی عمران در زمینه مقاوم سازی ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با استفاده از کاشت میلگرد و مقاوم سازی ساختمان با frp و هم چنین سایر روش های مقاوم سازی سازه های بتنی و فولادی انجام می گیرد.

هنگام وقوع زلزله به سازه شما نیرو هایی وارد می شود که اگر ساختمان نتواند در برابر این نیرو ها دوام بیاورد سازه شما دچار خرابی شده و تلفات جانی و مالی زیادی در پی خواهد داشت. سازه مقاوم در برابر زلزله دارای ستون های بیشتری است. زیرا ستون ها مقاومت ساختمان را بسیار افزایش می دهند. به همین دلیل مناطق باز خانه شما احتمالا در هنگام زلزله یکی از خطرناک ترین مناطق ممکن هستند. در اطراف ساختمان ها حداقل باید 3 ستون قرار داشته باشد.

فاصله این سازه ها از سازه مجاور 10 سانتی متر انتخاب می شود و هرچه شکل سازه به چهار ضلعی نزدیک باشد مقاوم تر است. فراموش نکنید سازه هایی که با گل و خشت و آجر ساخته شده اند نمی توانند در مقابل زلزله دوام بیاورند. متاسفانه زلزله ای که چند سال پیش در شهر بم رخ داد به این دلیل که خانه ها اغلب از گل بود تلفات بسیار زیادی به دنبال داشت.

 

اتصال ساختمان قدیمی
تمامی تیرها به ستون های ساختمان اسکلت فلزی قدیمی متصل می شوند. به این ترتیب تیر به طور کلی از کناره های ستون عبور کرده و با استفاده از دو نبشی در بالا و پایین تیر، تیر را کنترل می کند. این باعث ایجاد مشکل جزئی در اتصال می شود.


برای ایجاد سطحی که تیر را به نبشی متصل می کند، نبشی پایینی بزرگتر و نبشی بالایی کوچکتر از عرض تیر در نظر گرفته می شود. اتصالات زلزله نمی تواند به خوبی در برابر زلزله مقاومت کند و باعث آسیب جدی و ریزش ساختمان ها شود. این نوع اتصالات برای باربری سازه طراحی شده اند و برای بارهای جانبی مناسب نیستند، بنابراین یکی از راه های تقویت مقاومت لرزه ای ساختمان های قدیمی استفاده از تکیه گاه ها می باشد. روش دیگری که برای تقویت اتصالات استفاده می شود، استفاده از صفحات زیرین و بالایی برای آب بندی کامل اتصالات است. بدین ترتیب با بخشی از مقاوم سازی ساختمان ها آشنا شدید.
سوال بسیار مهم در این جا مطرح خواهد شد که چه خانه هایی در برابر زلزله مقاوم هستند؟

اولا این مبحث را مطرح می کنیم که سازه ضد زلزله وجود ندارد، برای مثال اگر زلزله ایی با قدرت بالا و در زمان زیاد مثل 40 ثانیه بیاید، قطعا هیچ سازه ایی در برابر آن تاب نمی آورد. اما این موضوع به این معنا نمی باشد که ما مهندسان ایمنی ساختمان در برابر زلزله را رعایت نکنیم، چون در هر صورت وقوع زلزله و مقدار شتاب آن امری پیش بینی نشده می باشد پس باید موارد ایمنی را رعایت کنیم.

خانه هایی در برابر زلزله مقاوم هستند که از متریال مناسب و مرغوب ساخته شده باشند و هم چنین از طراحی مناسب ستون ها و تیرها و ... بر خوردار باشد . سازه های مقاوم در برابر زلزله در اکثر موارد به چهار ضلعی های منتظم بیشتر شباهت دارند بنابر این نوع پلان و نقشه سازه نیز برای ایمنی و مقاوم شدن آن تأثیر گذار است .

تهران از شهرهای زلزله خیز در کشور است که در کنار شهرهای بزرگ دیگر مانند استانبول، لس آنجلس، توکیو و جاکارتا پایتختی است که بیشتر از 10 میلیون جمعیت دارد و در معرض خطر زلزله قرار گرفته است. اما ساکنان این شهر چقدر خود را برای وقوع زلزله آماده کرده اند و برای مقاوم سازی ساختمان خود چه کارهایی انجام داده اند ؟

ساختمان های مقاوم در برابر زلزله چه ساختمان هایی هستند؟ هرچند در سال های اخیر شهرداری تهران و سازمان نوسازی اجرای طرح های مشارکتی برای نوسازی بافت فرسوده را شروع کرده است، اما این اقدامات کافی نیستند. ساختمان های مقاوم در برابر زلزله در تهران ، ممکن است از تعداد زیادی نداشته باشند اما شهروندان تهران باید بدانند که از همین امروز برای مقاوم سازی ساختمان خود اقدام کنند. اگر ساختمان شما فولادی بود باید تمهیدات مربوط به مقاوم سازی سازه فولادی را انجام دهید و اگر سازه شما بتنی باشد ، باید مقاوم سازی سازه های بتنی برای ساختمان شما انجام بگیرد.
https://ariantiss.com/fa/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ] [ ۰۵:۰۶:۴۳ ] [ pari ]
[ ]
.: Weblog Themes By 123blog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب